مقالات

انواع قفل درب ضد سرقت

انواع قفل درب ضد سرقت, قفل درب ضد سرقت، قیمت قفل درب ضد سرقت

تاریخچه ساخت قفل برای درب مربوط به بیش از شش هزار سال پیش در مصر باستان است که در آن یک قفل چوبی ساده ساخته شده بود که این قفل یک نوار چوبی متصل به درب داشت و یک چفت آن در داخل قرار داشت. در این قفل چندین سنجاق چوبی قرار داشت که می توانست با یک کلید چوبی که به طور خاص ساخته شده بود برداشته شود. خود کلید شبیه به یک مسواک مدرن امروزی بود و همین که دندانه های آن به قفل می رسیدند سنجاق ها را آزاد کرده و در باز می شد. در ادامه به معرفی انواع قفل درب ضد سرقت خواهیم پرداخت.

تاریخچه ساخت قفل های مکانیکی و قفل های الکترونیکی

در چین باستان، در اوایل سال ۳۰۰۰ قبل از میلاد، از قفل های چوبی استفاده می شد که روی ساختمان های چوبی قفل نصب شده بود. در آن زمان ساختار قفل بسیار ساده بود و بدنه ی سخت چوبی نقش ضد سرقت را ایفا می کرد که پشت درب در موقعیت مناسبی واقع شده بود.

در سلسله شرقی هان، فناوری قفل های سه بهار آهنی چین از سطح نسبتا بالایی برخوردار بود و به تدریج به یک قفل سه فنری مس تبدیل شد. ساختار آن به شکلی بود که سه قطعه مس به شکل بشقاب در قفل نصب می شد و صفحه مسی با نیروی الاستیک بسته و باز می شد.

بعد ها با نوآوری فناوری، این قفل به تدریج جای قفل های قبلی را گرفت، زیرا هسته قفل آن پیچیده تر از قفل قبلی بود. پس ضریب ایمنی بالاتر رفت. این قفل ها هنوز هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، اما با توسعه فناوری، وسایل سارقان پیچیده تر شده و انواع قفل درب امنیتی به وجود آمده است.

انواع قفل درب ضد سرقت

1.قفل درب ضد سرقت مکانیکی

ساختار قفل های درب ضد سرقت مکانیکی به طور عمده به سه قسمت تقسیم می شوند: هسته قفل ، بدنه قفل و دسته پنل.
این مواد به طور کلی شامل یک فولاد ضد زنگ ۳۰۴، مس خالص، آلیاژ روی و آلیاژ آلومینیوم هستند.

ماده انتخاب شده برای سیلندر قفل درب ها، ترجیحا مس خالص یا فولاد ضد زنگ ۳۰۴ است. مس خالص دارای خواص مکانیکی ، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر سایش است. همچنین فولاد ضد زنگ ۳۰۴ از پایداری، مقاومت بالا، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر زنگ زدگی برخوردار است. از آنجا که بدنه قفل به استحکام و پایداری مواد نیاز زیادی دارد، توصیه می شود فولاد ضد زنگ ۳۰۴ را انتخاب کنید.

به عنوان نمونه دسته پنل قفل های درب ضد سرقت لمینیت را می توان از فولاد ضد زنگ ۳۰۴، مس خالص یا آلیاژ آلومینیوم انتخاب کرد. مس خالص دارای چندین مزیت مانند سبک بودن، استحکام زیاد، بدون روکش و ضد زنگ زدگی و عدم کهنه شدن است. استحکام آلیاژ روی زیاد نیست و بیشتر در دسته درب ضد سرقت استفاده می شود.

انواع قفل درب ضد سرقت مکانیکی

قفل های درب ضد سرقت مکانیکی به چند دسته تقسیم می شوند:

کلاس A، کلاس B، کلاس C

1.هسته قفل های درب ضد سرقت کلاس A

کلید قفل درب‌های ضد سرقت از نوع مسطح یا هلالی است با یک شیار در یک طرف یا هر دو طرف کلید. یک کلید با چهار طرف محدب که شکل چهار ضلعی است.

2.هسته قفل های درب ضد سرقت کلاس B

کلید این نوع قفل درب امنیتی مسطح یا هلالی است و دارای دو ردیف شیار مقعر در یک یا هر دو طرف کلید است. کلید دارای یک سوراخ مقعر با چند نقطه استوانه ای است.

3.هسته قفل های درب ضد سرقت کلاس C

کلید قفل‌های درب ضد سرقت از نوع صاف است و در یک یا هر دو طرف ‌کلید دو ردیف شیار مقعر و Sشکل وجود دارد. این کلید دارای دو مارپیچ داخل و خارج است.بدیهی است هسته قفل درب کلاس C امن ترین قفل است.

2.قفل درب ضد سرقت الکترونیکی

قفل درب الکترونیکی ضد سرقت ترکیبی از فناوری پیشرفته و قفل درب مکانیکی است. این قفل‌های درب ضد سرقت نه تنها از ضریب ایمنی بالاتری برخوردار است بلکه راحت تر و بدون نگرانی نیز می باشد. انواع قفل درب امنیتی الکترونیکی مانند قفل اثر انگشت، قفل رمز عبور، قفل چاپ کف دست، قفل تشخیص چهره و قفل کارتی وجود دارد.

قفل درب کارتی در آپارتمان های هتل رایج است. از قفل های تشخیص چهره به دلیل مصرف زیاد انرژی ، در نقاط دسترسی یا درهای امنیتی با سوراخ کردن سیم استفاده می شود. همچنین قفل هایی با سطح امنیتی بالاتر مانند قفل عنبیه و قفل های وریدی وجود دارد که معمولاً در بانک ها و برای مناطق فوق سری مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختار اصلی قفل اثر انگشت

ساختار اصلی قفل اثر انگشت از پنل های جلو و عقب، بدنه قفل، سیلندر قفل، سر اثر انگشت، برد مدار، موتور و دسته تشکیل شده است.

مواد و طرز کار پنل قفل‌های درب ضد سرقت اثر انگشت نوع قفل را تعیین می کند.

مواد پنلی که برای انتخاب توصیه می شود فولاد ضد زنگ ۳۰۴ یا آلیاژ آلومینیوم هستند. دلیل این امر این است که این مواد از مقاومت بالا، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر سایش و ماندگاری طولانی برخوردار هستند.

جنس بدنه این قفل‌های درب ضد سرقت ترجیحا از استیل ضد زنگ ۳۰۴ باشد زیرا این ماده از بالاترین مقاومت و پایداری برخوردار است.
این قفل علاوه بر بدنه قفل مکانیکی معمولی، دارای بدنه قفل الکترونیکی نیز می باشد. بدنه قفل الکترونیکی به دو قسمت بدنه قفل الکترونیکی انتقال دنده و بدنه قفل القایی مادون قرمز تقسیم می شود.

تفاوت بین دو بدنه این قفل های درب ضد سرقت بسیار ساده است. هنگامی که درب باز یا بسته می شود، صدای موتور وجود دارد.
بدنه قفل القایی حساس تر است، عمل آن سریع تر انجام می شود، اما دارای هزینه بالاتر است، که در قفل های درجه بالا متداول می باشد.

در قفل اثر انگشت، سیلندر قفل هسته اصلی، قسمت مکانیکی می باشد. ترجیح داده می شود که سیلندر قفل از نوع کلاس C باشد.

انواع مغزی قفل درب

مغزی قفل یا سیلندر یکی از مهم ترین قسمت های قفل است. دو نوع مغزی در بازار ایران رایج می باشد که مکانیزم متفاوتی دارند. نوع اول بصورتی است که کلید تنها از یک جهت باید وارد مغزی شود. در حالیکه در نوع دوم، کلید هر دو طرف قابل چرخاندن است. با چرخاندن کلید در داخل مغزی، زبانه قفل باز و بسته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *